Wednesday 24 March 2010

Panduan membeli belah di Langkawi..yeeehaaaa!!

ok..ok..sabar ye puan-puan..
kite cerita satu-satu dulu..tapi saya nak mintak maaf awal2,semua gambar adalah digoogle sahaje,mungkin akan kelihatan watermark orang lain di situ..harap2 takdela sape2 mintak royalti.

Langkawi ni seperti yang kite memang tau adalah tempat bebas cukai,yang mane barang-barang dijual dengan harga lebih rendah dari pasaran yang biasa. Biasanya orang akan cari barang-barang seperti pinggan mangkuk, kain batik dan juga coklat. Kalau tak pulang dengan 3 benda di atas macam tak pegi Langkawi la pendek kata..

Dan..anda perlu tahu yang untuk "melayakkan" kite tak dikenakan cukai, mestila stay sekurang-kurangnya 2 malam untuk beli pinggan mangkuk atau 3 malam untuk beli kain batik secara borong..or else anda akan dikenakan cukai seperti biase..

Kalau kite tengok gambar kat atas tu,ade Idamansuri dan Haji Ismail Group..ni la 2 tempat yang paling besar dan paling glemer untuk shopping.Barang utama adalah pinggan mangkukla..dan segala jenis peralatan dapur macam periuk,set hidang,sudu,senduk dan bermacam benda lain..

Jom pegi Idamansuri dulu...

huh..belum ape2 dah tunjuk harge vision eh..time kasih pada orang yang ambik gambar ni..so sekarang apelagi,pegile Jusco..bandingkan harge..hehe
Saya dah ade vision..so takla nak membeli kat sini,dulu dapat hadiah kawin..tak sangke hargenye mahal macamni..Tapi kalau kat Jusco,penutup sahaja adalah RM50 ye puan-puan..ape tgk lagi..jom bli..hehe

Idamansuri ni terletak dalam area Pekan Kuah,tapi die dipinggir bandar.kedainya besar dan memanjang..kalau dari area Chenang,ambil simpang ke kiri untuk ke Plaza Langkawi then teruuuuuus je..sambil2 pandang kanan,adela Idamansuri ni..dibuka dari pagi sampai 10 malam rasenye..Kat sini semua ade mak bapak je takde.cadr,comforter,coklat,beg,perhiasan umah dari ukiran kayu..
Cadar die sangat murah ok..dahla 100% cotton, lawa lak tuh..kain lg tebal dari Akemi..RM49 saje utk queen size..kalau comforter set RM79 saje ok..
kalau yang berhajat nak beli set pinggan correle, harga kat sini memang tak lebih dari RM350..kalaula tak silap..set Correlle yang bunga baru tu (kaler hijau),RM329 je kot..setakat set hidang ala victoria dan set hidang yang ade pinggan kaca pyrex siap dgn warmer tu,tak sampai RM100 pun cik kiah oiii..
kalau set hidang yang biase orang gune time raye (yang tengah2 ade mangkuk besar,pastu sekeliling dia ade magkuk kecik2),pun barula 100 lebih and ade yang lebih murah dari tu..

Periuk,kuali non stick,grill Tefal,harge pun murah..tapi acik ni tak sempat nak teliti satu-satu..Yang grill saya bli buat ayam panggang nasi ayam haritu pun barula RM18 rasenye..mane la nak jumpe kat sini..

Saya rembat jugak 1 casserole pyrex,kunun2 nak buat bakor ayam ke kan..baru RM28..adoi...rambang mate..rabak poket..hihih

Sudu-sudu ngan senduk segale pun sangat murah..tapi sudu yang set siap dengan tempat gantung tak banyak pilihan di Idamansuri..lebih baik di Langkawi Saga atau Haji Ismail Group (HIG)

ok..jom g HIG pulak..

HIG ni ade 3 outlet di sekitar Pekan Kuah..semuanya betul-betul di tengah pekan..walaupun jauh jarak antara 1 sama lain..tapi still senang nak pegila..gambar diatas HIG paling besar..(Kitorang pegi sume HIG),kate nak jadi pengulas shopping terhebat kan..hehehe





tengokla tu..dari luar pun rase macam takleh tolak nak masuk dalam nih..hihih
dari segi pilihan barang dan harga, lebih kurang dari Idamansuri...tapi kat HIG ni macam laaaaaagi banyak pilihan sampai taktau nak pilih ape.kalau sudu set memang kat sini banyak..bekas garam kt sini pun lawa-lawa..kristal pun ade..tu nampak tak?

chocolate pun ade..tapi, coklat kat sini agak mahal..contohnya macam kite yang pegi Langkawi nak borong Daim ni, kalu bli kat Idamansuri atau HIG tak berbaloi..mahal..so kitorang pegila beli kat TSH duty Free..

takde plak gambar TSH, tapi memang senang nak carila..kalu dari Pekan Kuah die kat sebelah kiri..betul2 tepi jalan..sebelah Hotel Grand Continental..
Daim 300g kat sini RM14.90,whilst kat Idamansuri takde stok and HIG plak jual RM16.90..
TSH ni dari luar nampak biase jer..tapi kat dalam..segala butik ade..Guess,Vincci, butik jam berjenama  and handbag or kasut yang dijual pun harge lebih murah and lebih banyak pilihal fashion terbaru..Kami beli luggage yang besar kat sini,walaupun ade kat tempat lain,tapi kat sini lebih banyak barang branded dan high quality.

huh..rasenye ini la yang dapat disampaikan..huhuh..tapi saya mintak maap kalu ingatan tak seberapa..hehe

kalau suami anda memang kaki shopping atau kaki pinggan mangkuk macam abah Tomot,anda beruntung seperti saya..heheh..kalau suami anda awal2 kate takmo tolong angkat set corelle anda..baik pikir banyak kali..seksa woo..nak angkat dari feri..hehehe

pastu,salah 1 tips membeli pinggan,takyah g tempat sibuk sangat..mcm HIG die ade 1 outlet yang kecik skit..orang pun tak ramai..kami beli kat situ dan Tomot bermain bersame kakak sales girl kedai setelah dirasuah dgn coklat..hihihih..aman damai sekejap..

okla..sehingga bertemu di lain siaran...

11 comments:

kucingorengemok said...

mak oi, pegi 3-3 HIG? pelancong macam ni la yang dr m nak suruh gi selalu kat langkawi masa dia majukan dulu, hahaha

dila~noor said...

KOG~iye..kitorg pegi 3-3 HIG..gilak..hahaha.kitorg kire menyahut seruanla ni ekk..hihih

Dr Singa said...

best lah abah Tomot....
susah nak cari spesis :) eh asben camtu...

Mrs. Ishamizu said...

Ala tatau pon TSH tu..klu tau mst mau pg..murah ek coklat Daim kt ctu..Beryls ada tak? k.izu suka coklat Beryls.:)

dila~noor said...

DrSinga~huahua..ni kire spesis istimewa la ekk?die kalu g claytan showroom tu lagi melebih dari kite doc..

kak izu~TSH tu nmpk mcm bangunan buruk jer..tp kt dlm mcm2 ada..heheh
basically Daim kt mane2 mmg murah,tah knp kt tpt pinggan2 ni mhl skit.
Beryls tntula ade..heheh

june said...

*pengsan* tq dila

dila~noor said...

kak yai~hua hua hua..meh sy ambikkan air siram2 skit..ngeh ngeh ngeh

kucingorengemok said...

psst: ah poh tanya, sudu berat cantik² tu 1/2 dozen berapa sen? kat jusco sebatang dalam $2 kot

shu said...

abah tomot same spesis dgn tok mie aufa...hehe..
tingin nk g langkawi lagi nk bli vision mcm mak punyer..huhuu

Azura said...

harga kain batik kt sana brp ek.?

rara said...

nak cokelat langkawi ? meyh beli online di page fb kami https://www.facebook.com/kedairuncitonlinecokelatlangkawi