Monday, 22 March 2010

nasi ayam saya..

Ni 2nd time saya masukkan entry masak..dulu2 penah jugak..adela dalam bulan Mac tahun lepas..sikit punye dulu.

Nasi ayam sume orang pandai buat..saya pun dah cube macam2 edition..tapi kadang kite jumpe orang punye kite puji..pastu kite tanye resipi kan..biaserla orang pompuan..
Kalini saya buat ikut cara kawan kat opis (kak marina) yang dah mula berblog di sini , dia ajar saya supaya kukus ayam,bukan rebus untuk dapatkan stoknye..ini untuk pastikan ayam tu lembut walaupun lepas digoreng..
tapi resipinye yang lain adalah olahan saya sendiri..main campak2..hehehe
oh ye..idea untuk buat nasi ayam ni sebenanrnye datang sebab saya kehabisan stok bawang merah kt rumah hari Sabtu lepas..saya buat nasi ayam memang tak pakai bawang merah langsung..

Sebelum kite teruskan dengan citer Langkawi,shopping2..kite tengok resipi nasi ayam saya ni eh..

Bahan-bahan;
2/3 potong ayam (bahagian peha yang diambil dari seekor ayam yang dipotong 4 bahagian)
Bawang putih dan halia
daun sup dan daun bawang
Sos tiram
kicap manis
Madu
Serbuk pati ayam

1st step:
Kukus ayam tak perlu dipotong kecil,biarkan setepang2 kate orang Johor
dalam air rebusan ketukkan 2-3 ulas bawang putih dan halia lebih kurang 1inci
Kukus hingga ayam masak

sambil tunggu ayam masak,
a)tumbuk halus 6-7 ulas bawang putih dan 1 setengah inci halia
b)sediakan bahan perapan ayam - 3 sudu kicap manis,2 sudu sos tiram dan 1 sudu madu..masukkan juga 1 sudu kecil bawang putih dan halia yang ditumbuk tadi (cube rase sikit masin manis die..agak2 ada yang kurang tambah ape yang patut)
c)cuci beras 2 pot,toskan

2nd step
a) perap ayam yang dah dikukus tadi..
b)tumis sesudu besar bawang putih dan halia dalam periuk nasi..,tambahkan sesudu serbuk pati ayam dan sedikit garam..agak garing sikit masukkan beras yang ditos..goreng beras sampai warna beras jadi putih (macam rupe beras pulut),balikkan lembut2,takut beras pecah...kacau rata dan masukkan 2 cawan air kukusan ayam tadi dan 1 cawan air biase (saya taknak guna semua air kukusan,sebab ada bau hanyir sikit)
Masak nasi seperti biase.
c) Panaskan grill,ltk minyak sikit dan grillah ayam yang diperap tadi ye puan-puan..lebihan bahan perap tadi simbah atas ayam bile agak-agak ayam dah garing..bile dah masak,angkat dan potong seperti biase menghidang nasi ayam

untuk sup
a)ambil minyak lebihan grill ayam tadi,tambah sikit minyak masak,tumiskan lebih kuran 1 sudu kecil bawang putih dan halia yang ditumbuk tadi,senang citer habiskan belen2 bahan tumbuk. 
c)  masukkan 1 cawan air biase dan 1 cawan air kukusan ayam tadi..
d)masukkan ayam (tadi saya kukus jugak ayam bahagian lain,tapi cume kepak sahaja,untuk buat sup)
e) letak sedikit daun sup dan daun bawang (kate takde bawang merah langsung kan,tapi okla..adela rase sikit)
mendidihkan sup,dan kemudian dan boleh dihidang..


tapi saya ni,boleh pulak tak sempat nak buat sambal dia..hehehe..di lain waktu jerla.
cik abang pun kate dah lapar sangat =)

ok..selamat mencube..

pssstttt...grill tu beli kat langkawi la,belas-belas ringgit jer..heheh..seronok betul dapat menggril..                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

6 comments:

YOI said...

sedapnyaaaaa....aku ade org kasi resepi nasi ayam hainan. tapi tak terbuat2..huhuhu...bila ntahnye. asik masakan kampung jek aku nih..ahaks!

dila~noor said...

muahahaha..aku pun main campak2 je..ko lg terer msk..
msk kg2 pon beriani,kuih muih ko dah cube..aku msk same je..hihih

DrSinga said...

alamakkkk..
panjangnya resepi...
tak jadik lah nak buat...
(hehehe..alasannn)
psst...kita pub beli grill tu...

dila~noor said...

DrSinga~ala..nmpk je mcm pjg,sebenarnye tak terer menaip resipi..hehe
rasenye simple je sy pnye resipi nih..takde kene blend ape2,tumbuk pun bkn byk sgt..sekali jer..lpstu pkaila smpai habis bnde yg ditumbuk tadi..hehe

kite nak rasmikan grill tu la senanye yg gediks bt nasi ayam..hehehe

dynajamal said...

sedapnye nampak..grill ek. nak kene beli la nanti.

dila~noor said...

denot~beli jgn tak beli..hehehe
murah je pun..bestla jgk pkai grill nih,sbb nk dpt ayam yg garing tapi isi tender gitu..hehe