Wednesday 28 April 2010

Men are from Mars ..Women are from Venus...

minggu lepas..si dia belikan saya sesuatu..dan mulut ini asyik membebel sebab tak suke pilihan die..
hari-hari saya rasa bersalah,tapi malu nak mintak maaf..

saya selalu melihat si dia tidak menghargai saya..
kadang-kadang kalau saya buat sarapan,dia biarkan sampai sejuk,sampai saya cakap "makanla sikit,buat jaga hati bini kalaupun awak tu kenyang"..

kalau tengok dia tidur nyenyak..mulela saya rase sakit hati..sebab saya dah bangun awal-awal pagi..tak merasa nak tarik selimut lagi..

bile saya lipat baju berbakul-bakul sambil duduk di lantai sedangkan dia duduk di sofa sambil tengok tv,panasnya hati..macam nak sebut-sebut "kenapala takde rase nak  ambik sikit tolong lipatkan"..

tapi...itula lumrah rumahtangge..lumrah lelaki dan perempuan..dan untuk kite yang baru 2 tahun kawin ni,sebenarnya belum habis kenal hati budi lagi..tapi dalam satu sisi yang lain,saya perlu melihat 1 perspektif yang lebih besar lagi atas jasa-jasa si dia..

1.hari-hari,dia drive hantar saya pegi kejer, adela 10km, lepastu hantar Tomot ke rumah mama, hampir 30km,sambung ke tempat kerja die,adela 10km..gitu gini..100km jugak die drive sehari demi untuk permaisuri dan puteri dia ni..

2.malam-malam, die yang tidurkan dan layan Tomot..dia yang dodoikan malam..dia yang layan kehendak Tomot sedangkan saya dah lame diulit mimpi.

3.kalau saya masak..biasenye dia yang clearkan sink..jarang sekali saya buat sume tu..yang saya tau masak jer..

4.sapu rumah?dia yang buat jugak..walaupun bukan hari2...

5.malam2,kalau saya sebut sikit je sakit badan,terus die picitkan..

dan baaanyak lagi perkara dia buatkan untuk saya..tak patut saya mengeluh..tak patut merase tak adil..tak patut ade rase iri pada die..suami yang saya cintai..

semalam..bile abah Tomot tulis sesuatu di blognye,berkaitan dengan perniagaan kecil saya..hati betul2 rase terharu..saya rase ade orang nak sokong saya..selame ni,dia macam tak peduli je,walaupun ade jugak yang dia jualkan (bukan senang orang lelaki nak jual pad tau)..

di kesempatan ini,saya nak mengucapkan terima kasih pada suami tersayang..terima kasih kerana banyak berkorban untuk saya..terima kasih atas kasih sayang yang sangat jujur dan ikhlas..terima kasih kerana mempunyai pandangan yang berbeza dengan saya,yang menjadikan saya lebih banyak berfikir..
terima kasih atas segalanya...
mungkin jasa isterimu ini tdak terbalas agaknya...

love you so much!!!

*bukan niat saya nak menunjuk-nunjuk..secebis pun tak terdetik macamtu..cumenye,nak ajak kite same-same berfikir..kadang2,kite kerap lupe jasa isteri / suami kite..kadang-kadang hal kecil dan remeh kite pandang,tapi yang besar kite lupekan..
terima kasih abang!!!

9 comments:

june said...

samalaaa.. tang dia bersenag lenang n kita bersusah payah

Unknown said...

dila,
ingatkan aku je merasakan begitu..hahaha...

dila~noor said...

kak yai~yerla..husband n wife kn CEO = complete each other..kalau sorg ssh,sorg lg kn senang lenang..hihih

aju~kite sntiase same..katenye isteri llki melayu..kalu ko dpt laki omputih lainla skit kot..wakakaka

Dr Singa said...

ngeee.....
ramai isteri2 yang berperasaan sama dengan awak...
:)
lama kita tak jenguk2 blog abah Tomot..

dila~noor said...

DrSinga~tula..tak sangke..ramai jugak ade perasaan macamni.kadang2 rs kite sorg je yg teruk.hehehe

abah tomot tu rajin jugak buat entry lately nih..laser jugak tu..kalah pompuan..hehe

Khairani Bahaudin said...

u know dila dear, tahun 3 tahun pertama perkahwinan merupakan tahun critical untuk suami isteri belajar memahami pasangannya.. Those feelings are normal but as long as we respect and love unconditionally..trust me, tsunami mana yang datang pun pasti boleh di harungi dik.

Show him that you love him, believe me, his love will bring you heaven here and hereafter. Akak doakan dila dan suami bahagia selalu. :)

dila~noor said...

kak ani~time kasih banyak atas nasihat tu ..yerla..kitorang ni baru je 2 thn lebih kn,becinte pun dl sekejap je.so ambik ms agak lm nak faham..

and 1 thing i learned,kite takleh skdr buat assumption ttg psngn kite,yg pnting knla tnye n communicate..ade bnde kite suke,tp die plg tak suke..ade bnde yg die suke,kite tak suke,tak boleh jugak tak ambik kire langsung kn..hehe

ibu.amani.azzahra said...

betullah dila...
dr 1 perspektif yg kita 'irihati' mmg jd sakit hati...tp dr segi perspektif 'mhargai', dialh sglanya n rasa bsyukur sgt. CEO lh katakan...

dila~noor said...

pzah~betul..aku setuju ckp ko!!so kalau nak bersihkn hati..kene tgk perspektif yg menghargai tu..kalau tak mmg geram je kn..