Friday 12 June 2009

Walker oh walker..



salam hari Jumaat

bile anak dah nak menjejak ke 6bulan ni ramaila orang bertanye.."bile nak naikkan walker?"
seperti biase..mesti dimulai dengan kajian rambang dulu..

saya pernah baca somewhere in other peoples blog,yang gunakan walker tak bagus disebabkan 2 isu utama
1.Keselamatan
2.Baby akan lambat berjalan.

Untuk isu keselamatan,saya tak nafikan agak terkejut dengan statistik yang saya baca disini dan mendapati betapa bahayanya menggunakan walker.Tapi mungkin kalau walker yang ada ciri keselamatan dan "stopper" bukan hanya roda semate2,bolehla dipertimbangkan..tapi,dalam masa yang sama,mesti ada pengawasan ibu bapa la..kot anak tejungkit ke,tejatuh dari tempat tinggi ke..aduh..tu yang tak dapat kubayangkan.Maklumat lanjut jugak boleh dapat di sini

Isu kedua,tentang baby berjalan lambat..saya agak skeptikal pada mulanya..sebab kalau tengok orang kita kan guna walker baby cepat melangkah,tapi selepas baca di sini..saya jelas dan sangat jelas..dan 70% dalam diri saya sudah menolak penggunaan walker.Ingt nak copy paste,tapi pdf file pulak..so ibu-ibu yang ada keraguan klik kat link tu je ye..

so,another 30% kat mane pulak?
mm..tula dilemanya..anak saya ni pantang diletak..manja abah kata..dia boleh main dengan mainan dia..tapi sekejap je..atau mungkin tak kene selera..jadi boleh biar die sekejap,lepastu melalakla..kalau abah ada bolehla bergant-ganti,ummi masak abah pegang,abah sidai baju ummi pegang..tapi kalau time sekarang abah outstation lame plak tu..ummi tak keruan jugak nak handle lil'princess..jadi..terpaksa pertimbangkan..

tapi plak..kat rumah pengasuh tu,nak kene bawak ke tak?kang 1 keje nak mengangkut?
ish ish..dilema sungguhla..

any idea friends?

10 comments:

Whitelab Maira said...

My first born memang tak pernah merasa walker. Dia trus pakai yang tolak cam trolley fisher price tu. Tapi ntah simpan kat mana, lupa. Nak beli baru, mak ai 150 henget...batalkan hasrat.

Jadi Opah (my mom) budak2 ni kali ni belikan walker. Teka la berapa lama tahan? Tak sampai sebulan. Last2 dok dalam store sebab ada insiden skaly tu jatuh berdesup dan berdebuk.

Even kalau u nak buat keja pun bahaya letak dalam walker.

Ni skang livingroom da macam kandang kambing (di pagar sofa sana sini) - sib baik la rumah I ni tak meriah (orang datang sana sini) Dapat la bernafas sikit.

Kalau nak terkucil pun, masukkan dia dalam crib kejap SELAMAT (RM500 - memang dari dalam perut 3 bulan I da budget nak beli)

ard said...

salam puan dilla, ekekee. bagi gua, penggunaan walker ni, u kene tgk tahap keselamatan(fizikal rumah) u. gua salah seorang mangsa walker. hidung gua patah waktu gua kecik dulu, gara-gara gua mem'follow' bapak gua nak pegi keje. ferrari a.k.a walker yg gua naiki terbalik berguling2 atas tangga (15-20 anak tangga.)sadiz btul. hidung gua tepat2 kene kat bucu tangga. akibatnye hidung gua dah tak mancung mcm shah rukh khan.. hahahaha..

Pastikan Rumah Anda Selamat Untuk Bayi Anda.

http://img.photobucket.com/albums/v334/lordard/55a3b6aa.jpg

dila~noor said...

dear QM..thanks a million for the advice =)
btlla jgk kot..umh i pun dah mcm kandang..hihi..bkn bsr mane pun hall ni..buang mase ade walker.

yeah..playpen mmg pilihan yang tepat..tp kalau pikir pjg dulu mmg leh bli,ni br nk nyimpan duit..anak nnt dh pndai pnjt playpen la puleknye =)

tp kemungkinan bsr mmg takkanla bli walker..maybe i'd think of bumboo seat..tp pun..pricey jugek..hihih

dila~noor said...

ard..le..ko mangse walker pun..tak ketahuan plak aku..
thanks thanks thanks for your thought!
nsb baik aku jmpe mgse walker..jadi mmg aku tak blila..even umah aku takla betangge tapi takut jgk wei..malang tak berbau..

Ummi Salsabila said...

slm.dilla..
tgh pk nak belikan zahra walker eh?
kami pun camtu gak ms aufa 6bln..
lg2 tgk walker2 yg comel2 kat psran..huhu

tp rmi yg advise us,dont buy walker for aufa.wooo..
mostly my aunt & ade gak few frens.dorang kate xbgs tuk development dia.coz walker untuk ajar anak kite bjalan,or bertatih.kire kite will skip dev dia.dia blim merangkak or duduk.kita dah skip.so,possible urat otak bole putus.and in long term dia xle fokus bila wt sesuatu nnt.gitula..expalainationnye..

so,we xbuy la.and kiteorg rase aufa xsuke kot.dia kan xsuke letak.melalak terus...ye kot..huhu.nak sdpkan hati.teringin walker..umminyer yg excited lebih.besela...:)

Anonymous said...

hello kak dila,

huda pun tk beli walker utk aliya.
kadang2 parents yang excited nk kasik anak duduk dlm walker kan..doktor kt sini tk galakkan pakai walker.. kalau nk ajar bdak berjalan kt sini dorg suggest pakai yang macam QM cakap tu.. yg tolak2 tu.. itupun lepas baby dh betul2 bleh berdiri sume la.. kire tadela macam suruh baby try sumthing mase dia sendri tk ready..

dila~noor said...

ummisalsabila~thanks for the facts..psl skip development tu mmg pernah dengar..tp kesan die..mak oii..teruk jgk ye..so rsnye dh 100%keputusan tanak blila..hehe

aufa ade bumboo seat kn?
is it really help?

dila~noor said...

hi huda~trbyg mate bulat aliya!!hehe

oo..yg mainan tolak2 fisher price tu.aah..maybe would consider bile zahra dah sampai umurnye nanti..

thanks for your thought dear =)

wahida said...

dyla..mak aku cakap takyah pkai walker.tak elok utk budak2 huhu

dila~noor said...

wahida~huh..auntie kamariah has her own view also?thanks ok =)
aku dah decide mmg tanak bli walker la..