Monday 28 December 2009

kasihnya ayah..berkorban jiwa...

salam semua..
sepatutnya bulan Nov. dan Disember adalah cherish moment bagi saya atas kelahiran 3 insan yang saya sangat kasihi..selain dari Tomot pada 18 Dec.,aboh die iaitu suami saya lahir pada 18 Nov.,aduh..jelesnye..birthday 2 beranak tu tarikh yang same..tu sebabnye die memang anak aboh!huhuh

Dan pada 22 Dec yang lalu,kalaula arwah papa masih hidup,die baru berusia 55tahun..sedih..bile kami ingat kembali yang die pergi tinggalkan kami 5 tahun lalu,lebih kurang sebulan selepas die sambut harijadi yang ke-50.cepat betul masa berlalu..tak sempat die nak jumpe menantu dan cucu pertama nya..saya membayangkan kalaula arwah papa masih hidup,jangankan menjentik..meninggikan suara pada cucunya juga saya tak berpeluang..

persoalan kalaula sentiasa bermain di dalam diri saya..kalaula papa dapat melihat kejayaan kami adik beradik..kalaula papa dapat menjadi wali yang menikahkan saya..kalaula papa dapat berborak hal bisnes dengan menantu pertamanya itu..kalau itula..kalau inila..

tapi inila takdirnya,papa hanya sempat melihat (dan kemudian meninggalkan kami) semasa saya,anak sulungnya berada di semester akhir di universiti..apetah lagi kejayaan adik-adik saya..tak sempat papa rasa..tak sempat papa jamah sedikit pun hasil pekerjaan saya..

aduh..kalau bercerita mengenai papa..hati rasa sayu..rasa nak menangis..kerana saya hilang teman bicara..teman berbual kosong masalah negara..teman berangan..teman meluahkan perasaan..
tapi takpelah..bukan saya tak merelakan pemergiannya..cume adatla..ayah sendiri kan..

arwah papa meninggalkan saya semasa semangat sedang high up,mahu bergelar graduan..mahu mengubah nasib keluarga..mahu menjadi contoh kepada adik-adik..dan sepeninggalannya,saya menjadi lebih kuat..hidup mesti diteruskan..tak boleh bergerak ke belakang walaupun selangkah.hati jadi kuat,semangat jadi kental..

sekarang,saya dikurniakan seorang suami yang juga berjiwa kental..teman sehidup semati yang cekal semangatnya..hidupnya berpendirian..kukuh..

semoga aboh nanti akan jadi aboh kebanggaan Tomot sepertimana ummi mengagumi arwah papa ye..

motif bercerita mengenai papa harini: RINDU...

3 comments:

shu said...

..sedih jugak tulisan nie..
peristiwa 'malam' tu masih segar dlm ingatan aku..(mungkin dlm ingatan kwn2 kite juga)..


Anak perempuan sulung memang manje & rapat dgn ayah dia!! Mungkin macam kite & anak2 kite nanti.

dila~noor said...

thanks shu..sebab korang dtg umah mlm tu,menguatkan semangat aku..diam tak diam dah 5 tahun kan ...

ard said...

:) yg penting kita sentiasa ingat pdnya. byk2 sedekahkan doa kpdnya. itu sahaja bekalan dan bakti kita kpdnya. Insyaallah.