Wednesday 6 May 2009

tentangan

entry minggu ni ade sedikit bosan sebab kamera pada abah yg sedang outstation di kl..huhu


alhamdulillah EBM hrni dapat 6oz,banyakla tu..masih bertatih lagi nak banyakkan stok.lil'princess pulak 6oz sekali hadap sekarang..hehe

bila lil'princess dah nak menginjak ke usia 5 bulan,ramaila yang memberi saranan supaya saya mulakan memberi solid food.suruh bagi nestumla,buburla..

orang lain tu tak bukan dari kalangan keluarga sendiri jugak.saya sangat sedih..bukan ape,saya puas buat kajian,beli buku pemakanan bayi lagi dan saya dapati memang perut bayi belum bersedia sepenuhnya pada solid food sebelum berumur 6 bulan.rupenye perut baby ni besarnye baru sebesar penumbuk baby tu je kawan2.. (macam masuk pertandingan berceritalah pulak)..
jadi kita takleh terjah perut die dengan makanan lagi..tak kisahla ade orang kate letak sesudu dalam 8oz susu dia sekalipun..tapi sebenarnya sistem penghadaman dia belum bersedia sepenuhnya untuk digest makanan..sebelum usianya 6 bulan,susu ibu adalah yang paling sempurna untuk mereka

saya nak berhati2.
nak reveal sikit,saya ada adik yang dulunye dia menghidap kanser hati mase umur die 10tahun..alhamdulillah adik saya sihat sepenuhnya hari ini tapi dia hanya mempunyai 1/4 hati dan perut..saya percaya,puncanya tentulah pemakanan dari bayi..(I don't want to put the blame to my mum,mungkin mama taktau masa tu)..tapi salah 1 makanan yang mama bagi dia adalah bubur yang ditumis..kalau tak tumis die tak makan..adik saya ni membesar sebagai baby yang sihat dan bulat..masa tu sume orang suka..tapi rupanya bukanlah satu perkara yang baik..

dalam pembacaan saya jugak.pernah saya jumpa 1 forumer di susuibu yang anaknya diserang penyakit hernia akibat memberi nestum pada bayi sejak bayi berumur lebih kurang sebulan..bile diselidik..puncanya sebab perut baby bekerja terlalu berat untuk digest makanan dalam usia tak sepatutnya..kesian kan

actually there's no such thing like baby tak cukup makan,baby lapar,baby nak makan sedap...sebenarnye ibu bapa yang mencorakkan pemakanan baby tu sendiri..macam penambahan gula,garam dan bahan pengawet dalam makanan baby..kalau bukan ibu bapa yang mulakan manelah baby tu tau menilai kan ape yang sedap ape yang tidak..
contohnye,kalau diberi nestum yang super duper manis tu,mestilah bile bagi bubur nasi kosong baby taknak..

saya tak against ibu yang memberi nestum,buatla pilihan sendiri dan tambahla ilmu sentiasa..ni pendapat saya sendiri..sekadar berkongsi dan sebenarnya nak meluahkan perasaan

note: saya sendiri belum berjaya untuk exclusively BF lil'princess,akibat stok yang tak cukup2..saya dah tak mampu nak salahkan diri..tapi saya sentiasa berusaha keras.mungkin saya sendiri akan bagi lil''princess solid food lebih awal, sebelum dia 6 bulan..kerana saya dah merasakan kesan negatif memperkenalkan FM terlalu awal kepadanya..kesian anak ummi..
tapi saya percaya,belum terlambat kalau kita sentiasa update diri dengan pengetahuan dan sentiasa memperbaiki diri..

ini azam ummi sempena hari ibu..

i love you Fathimah Zahra!!

6 comments:

Fedyeu said...

same la kite.. nnt klau xikut kecik ati plak org tua kn.. huhu..

fedy pon mmg pasnih azam anak 2nd nnt (chewah ade plan tuh nk 2nd, sorg pon xterjage.. huhu) first 6 month tuh fedy nk exclusively bf je.. no air masak at all! (moga ALLAH bykkn susu!) zahraa arituh bg air masak la.. n stat mkn pon dlm 5 1/2 bulan.. huhu

Unknown said...

hmmm .. betul tu dila .. even doc yg monthly check up anak kak aida pun cakap .. no food before 6 .. bf dan plain water is good enough .. tp, sbb anak tu hantar kat umah org (sebelum ke nursery) dan org tu pulak yg jenis rela hati memberi makan, sudahnya akak pasrah je lah .. harap anak² kak aida dilindungi selalu hendaknya .. begitu juga dgn zahra .. amin ..

dila~noor said...

fedy~same jgkla..konon kalau dpt anak 2nd nnt nk stok up EBM dr dlm pntang..smpai penuh freezer..hehe
skrg tak same mcm dulu..nak jadi ibu bukan hanye ikut ape yg org tua buat,tp kene ade ilmu..zaman dah berubah =)

dila~noor said...

kak aida~wow..dulu kak aida fully BF jgk ke?kalau tau sblm kawin dl berguru ngn kak aida..hehe
tu la tu..kdg2 kite pun taktau kan ape yg disumbat dek pengasuh anak kite..tawakal Alallah je..mudahan anak2 kite dilindungi

Anonymous said...

ade laa sorang makcik kt umah tu, selalu suro bg Aufa mkan (masa dia umo sblm 6bln)...sengih jer laa..ckp Aufa xbley makan lagi..Dgn bangganya dia cakap anak2 dia makan sejak umo dlm pantang...hmmm...kesannya boleh laa lihat keadaan anak2 beliau yg 'sihat2 belaka itu'..

Aufa suke sgt mkn bubur nasi kosong. Kdg2 ummi xsempat nk buat.

-ummu aufa-

aishah zaharin said...

sabar jek.

mmg perut baby bawah 6 bulan tak ready for solid food. kalau gi sepital gomen, nurse boleh beliak mata kalau tau kita bagi makan kat babies under 6 mons. (nih my friend cerita). even air masak pun tak perlu bagi. sebab bagi air masak ibarat bagi chocolate, kenyang tapi takde value. (kalau tak silap for babies below 4 mons)

good luck!