Saturday 2 January 2010

setelah 17 tahun..

salam Sabtu...

Perut dah kenyang.Harini lauk simple..ikan siakap goreng tepung dgn sambal tumis udang.
sejak cik enn duk sini,aku kene rajin masak..rasa macam tak sesuai pulak nak beli kat luar..lagipun there's another helper yang boleh pegang Tomot..hehe

actually..17 tahun tu aku rase..kalau seorang manusia..dah agak matangla,dah ambik SPM..dah nak melangkah ke alam dewasa..(mase aku 17 tahun)..tapi dalam persahabatan..kalau dah 17 tahun,macam lame gile kn?
tula nak citer harini..
sebab aku rase nak menghargai 2 orang sahabat aku yang wujud sebagai sebahagian diri aku.
ni la orangnye..


nana dan wahida..sorang pramugari,sorang pegawai undang-undang..aku yang kat tengah tu,penolong pendaftar..sume lain bidang..tapi kitorang ade persamaan..iaitu kitorang bertiga anak sulung..sebab tu agaknya boleh rapat..sebab faham hati dan perasaan masing2.


kitorang kawan sejak darjah 4..sampai sekarang,walaupun jauh terpisah,aku rase aku makin rapat dengan diorang dan aku rase semakin dekat di hati..orang kate kalau berkawan 3 orang ni akan terpisah..memang kami terpisah..tapi terpisah jarak je..sebab mase naik sekolah menengah,wahida masuk sekolah asrama,aku masuk asrama penuh,sekolah sains kat Teluk Intan,Nana pulak sekolah kat Kajang..tapi tak penah kami tak jumpe,at least sekali dalam 15 tahun terpisah jarak ni..

aku rase mase umur kami 10 tahun tu,kami cume berkawan atas dasar sekelas dan sekepala..antara perkara paling pelik sekali kami buat masetu
1. cube resipi baru dari majalah Dewan Pelajar..memang sengal..lebih banyak tak jadi dari jadi.yela..resipi dalam majalah budak2 macamtu boleh caya ke..tapi gigih gile..

2.hari Rabu adalah hari ko-kurikulum...antara pukul 2 hingga 4 petang..tapi pukul 5 petang kami kene pegi sekolah agama balik..so gap antara 4 hingga 5 petag tu kami akan salin baju untuk skolah agama di rumah yang kitorang pilih..antaranya,rumah kami bertiga (secara giliran),dan rumah sape2 lagi yang kami rase teringin..gile tak malu..ko takde kaitan ngn orang tu..pastu ko nak terjah umah orang mase mak orang tu tengah syok2 tido petang..hahaha..memang sengal..akula kepala sengalnye tuh..konon nak caring,mane2 kawan yang orang susah (ye,kami pilih kawan tertentu je pulak tu)

lain2 aku pun tak ingat..tapi bile masing-masing dah remaja,kami still get together..gathering by our own way..at least g makan KFC kat Kajang..masetu hebat sangatla Kajang..sebab KL macam jauh sangat kan.

aku paling terharu,2 sahabat aku ni memang tak penah jemu kirim kad birthday dan kad raya..be it beli ataupun hand made..selalu wahida aku ingat dia memang beli kad memory lane,nana pulak akan buat kad home made..mase aku kat asrama wahida salu jugakla mengirim2 surat dengan aku..biaserlah die..banyak benau konflik dalaman..kikikiki (ko jangan marah aku nyah!)

bile Nana betunang dan seterusnya kawin,kami risau jugak takut makin jauh..tapi nampaknye ramalan itu tidak benar belaka..sebab bile kita dah makin dewasa,sebenarnye laaaagi banyak cara untuk kekalkan persahabatan..kitorang penah piknik same2,buka puase same2,window shopping...nana plak dapat husband yang sporting kan..so,takde halla.. =)

bile aku pulak yang betunang ank kemudian kawin..diorangla yang datang jauh dari KL untuk raikan aku..sungguh terharu!memang tak terkate..bile aku bersalin,hadiah dorang yang sampai dulu..
kerana nana aku kenal breastflow dan kerana wahida dan doktor hatinya itu,Tomot ade beg serbaguna yang mungkin boleh guna sampai adik Tomot beberapa orang lagi..hahahaha..

sebenarnye dalam persahabatan kitorang ni,aku belajar perkara penting iaitu;-
~ hormat-menghormati
~ingat-mengingati
~persefahaman
~dan yang paling penting..ikhlas..

kitorang membesar dengan cara sendiri,tapi perbezaan tu tak pernah pun jadi barrier..syahdu plak petang-petang sabtu ni..

kalau korang berdua baca entry aku ni..I just want both of you know that I appreciate all the things that come n go in our friendship..dan aku rindu korang =)
to Nana~ aku doa ko akan dapat baby very soon
to Wahida~ aku doa moga ada jodoh ko dan doc.

ameen...........


5 comments:

Ummi Salsabila said...

sonoknya bila kwn2 ttp kamceng smpi skng..ssh nak jupe cmtu tau.lg2 bile msg2 da kawen..

wahida said...

huhu..dyla ko buat aku nk nangis plak hukhuk..aku pon rindu korang.kalo dulu slalu je nk gosip2 same2..enjoy2 same2.n paling best bile kite ade masalah.mcm paham la sgt2 hehe.tapi tu yg pnting..mase susah same,mase senang pon same..hehe..and i do really appreciate both of u my best friends.. :)

uShop said...

tetibe terase nameku diseru di blog ni :)

thanks dyla, teruskan mendoakan kami ye. n doakan sy, nk final x lame lagi ni. nnti balik msia leh la menyebok bebile kn:P

p/s: haha budak tu ade nick name ye. Tomot:P emm bile tomot nk dapat adik? hehe

dila~noor said...

US ~ tula..kawin dan jarak boleh jadi punca untuk tak kamceng..tapi tu sumer tak penah jadi masalah..hehehe..

wahida n ushop~ye..aku sntiase mendoakan korang =)

wah wah..aku jg jadi sgt sedey...

Nana said...

Terharu ok..aku pun trase sgt2 beruntung knal org yg bername FADHILAH NOOR&WAHIDA NORASHIKIN.hope our friendship will last forever!