Tuesday 26 January 2010

housewife tips no. 1 - Melipat baju dengan gembira

Salam semua..
buat pertama kali,saje seronok2 nak berkongsi tips yang tak seberapa..Sebelum ni di blog kak Farah ada macam-macam tips,iron bajula..cuci bajula..so saya pun rase nak jugak buat tips..mane tau berguna..

kebanyakan wanita sangat malas melipat baju..sebab masa yang diambil lama, sedangkan kadang-kadang dalam kepala tu bersusun lagi kerja-kerja yang nak dibuat.
beruntungla anda kalau dapat suami yang sanggup lipat sume baju yang bertimbun tuh...dapat melipat bersama-sama pun dah rase untung ekk..

masa mula2 kawin lipat baju suami adalah perkara paling menyeronokkan..tapi bile dah ada anak,wah...sume rase tak sempat.bila baju tak lipat dah mule menggunung mulela stress..lepastu nak letak dalam bakul pun dah tak muat bakul..masetu duk membilang hari bile nak weekend,sebab nak hadap baju belum lipat pada malam hari bekerje..alamatnye kirim salam jerla.. (kalau orang yang boleh tu memang respekla!)

ok..ni cara saya jerla..orang lain caranya lain.tapi bagi saya,dengan kaedah saya ni,saya dapat kurangkan BOSAN lipat baju,kurangkan MASA lipat baju dan yang tak disangka-sangka..saya develop rasa gembira melipat baju ni..

macamane ye?

1. Saya akan tonggengkan bakul baju saya tu..sampai kelihatan gunung baju-baju.. (bygkan mesin basuh sy yang 9kg tu kalau jalan je mesti full) - 2/3 kali round seminggu mmg melambak ar..

2.Saya akan groupkan baju2 kepada 4 group - group baju sahaja,group seluar,skirt,kain,towel etc,group baju Tomot n "baju n suar kecik", dan group baju untuk hang (later will be ironed)

3.Saya akan lipat ikut group..biasenye group seluar yang pertama,walau banyak manepun group ni,biasenye kejap je ambik masenye..sebab SENANG..5-10minit boleh siap

4.Diikuti group baju - biasenya t-shirt n baju tidur,baju Tomot dan yang kecik-kecik tu

5.Lasttttt sekali baru hang baju yang kene hang..siap!


image google - ni bukan baju saya =)

Kenapa saya terfikir nak buat macamni ye?
1.Sebab saya suke kalau baju tu disusun tinggi2..nampak macam kejer kite dah banyak selesai..Kire secara psikologinye rase happy..walaupun baaaanyak lagi yang menanti..

2.Kite mulekan yang senang dulu (seluar,kain dan seangkatan dengannya) sebab taknak jemu dengan cepat

3.Nak elakkan dari escape lipat baju dan end up with tak siap lipat pun.. 

sebenarnye masalah utama lipat baju ni kalau jemu dan bosan je..kalau memang dah suke melipat,takyahla ikut tips ni..hehehe...

tengok baju macamni seronok je rase kn?

ok..lepas ni saya nak share cara menyeronokkan lipat baju si kecil...
anda ada tips?jomla kite kongsi..

till then,wassalam...

11 comments:

shu said...

secara tak langsung, aku pun ade buat cam tuh! Group2 kan baju2..Tp, benda nih aku buat mase aku skolah2 dulu..duk ngn famili.Aku grup2 kan baju.mak punye, abah punye, adik2 punye & aku sendiri punye. aku akan lipat baju aku&mak&abah.baju adik2..aku bagi kt diorang..hahaahhaa.. cepat kan siap! ~sekarang aku masih amalkan grup2 baju2 tuh! itupun kalau aku yg melipat, klu ayah aufa yg lipat.. alamatnyer..aku lipat semula baju2 tuh(kalau rajin)..hehee
Dila, tip utk melipat bju si kecil pulak ye lepas nih???!!

fedy said...

fedy pulak trbalek.. fedy stat ngan separatekn baju yg nk gosok/hang.. so dat nampak sket je tinggal baju yg nk lipat.. hehe.. br cam smangat tgk sket je.. hahaha

dila~noor said...

shu~bijak ko eh..sebagai anak sulung kite kn bijak bhgikan tugas..hihihi

fedy~yeah..group tu sgt pnting..walau ape pun groupnye..utk cptkn kerje n utk ksn psikologi yg positif..hehehe

Anonymous said...

masa kakakbibik balik...
kita cipta satu gunung kain baju kat bilik dia..hehehe..bukan malaaas...tak sempat!!!nak pakai..korek gunung!!!

dila~noor said...

IS~hahaha..tu perkare biase..selain dari ltk dlm bakul,kite jg mencipte gunung..pg2 kene jd traktor..kikiki.plg susah nk cr yg kecik2 tu

shu said...

...selalu 'gali' cari baju Aufa di 'busut' baju2 nya...

ibuAjeem said...

yup2.nk tip lipat bj si kecil. sbb kecik kan. rs mcm buang ms ja lipat. hehehe~

Marsha~ said...

nak lipat baju best ialah masa baru2 angkat tu.. baju tgh 'keras' lagi senang je nak lipat sbb dia mengikut.. kalau baju dah lama terperuk dlm bakul, kedut seribu lagi susah nak lipat....

paling syok lipat baju baby sbb kecik tp paling benci nak lipat suar laki sbb besar sgt.. hahahah

dila~noor said...

shu~aku mcm trbyg diri aku buat bnde yg same..keh keh keh

tasha~okeh2..nnt kite tulih entry tu

marsha~yep..setuju.baju keras adalah sng dilipat..tp tak selalu dpt buat sbb kite kumpul bj ms basuh weekdays,lipat ms weekend,bj pun dah sejuk.
ala..lipat bj cik abang bukan selalu pun kan..*wink wink*

dodah said...

Hantar dobi jer.....

Anonymous said...

Alamak, baju kite menimbun nimbun jugak. cara kite senang je. angkat dan timbun. pastu tutup pintu bilik tersebut supaya tak sakit mata tengok.kihkihkih... memang la, masa awal2 kawin, sonot lipat baju suami.dah ada anak, baju sendiri pun kena selongkar baru jumpa.hehehe...