Monday 5 October 2009

Cermin Diri


ye..si tomot saya suatu masa dulu hobinye adalah melihat cermin..die akan jadi sangat gembira dan akhirnya akan mencium "kembarnya" itu..hehe

dalam hidup seorang anak kecil yang tidak tahu ape-ape ini,cermin hanyalah cermin yang memberi reflek objek di depannye..tapi sebagai manusia yang dewasa dan tahu berfikir..cermin adalah lebih dari itu..

hidup mesti melalui penilaian demi penilaian..ujian demi ujian..cabaran demi cabaran..kematangan kite juga boleh dinilai melalui kejayaan kite menilai dan mencermin diri..

ada seorang kaya,(saya namakan Mr. Mercedes Biru) yang tinggal di depan rumah saya,telah kaya secara tiba-tiba kerana berjaya memenangi loteri sebanyak SD 600K..gile argh!
die ada 3 kereta (Merc. Biru,Honda Civic dan Myvi)dan sebijik rumah yang fully renovate..
kawasan rumah saya bukanlah perumahan mewah dengan jalan besar ataupun security guard,akibat kesesakan ruang,Civicnye kerapkali menumpang parking di luar rumah saya..(kesian,rumah kami tak renovate pun muat parking 2 biji kereta).
melalut pulak..saya nak cerita yang Mr. Mercedes Biru ini,memasang tanda Majlis Bandaraya Johor Bahru pada keretanya (selalunye hanya ahli majlis sahaja ada pengenalan sebegini..)
dan memasang tinted gelap juga..Bila saya tanye mama,mama cakap.."die tu keje bawak bas kat Singapore je kak"..

hihi..Mr. Mercedes biru gagal cermin dirikah?

selain bijak mencermin diri..kita juga perlu bijak "mengukur baju di badan sendiri"..

Alahai kesian..ahli majlis takkan kena samankah???

p/s:tujuan entri ni bukan nak menghina sesiapa..cuma kadang2 kite lupe,yang kite mahu menjadi orang lain..sedangkan diri sendiri mempunyai kekuatan tanpa perlu menipu..setiap manusia dilahirkan dengan kelebihan masing-masing..fikirkanlah..

3 comments:

Anonymous said...

Betul tu!! Mesti cermin diri. Jauhi lah sifat 'biar papa asal bergaya'..

p/s: Aufa pun sejak kecik suke tgk cermin. Org tua2 ckp, jgn kasi tgk cermin, nnt buruk muka..hee.. xbleh pkai langsung..aku nak memujuk aufa.dia pun hepi stp kali tgk cermin.

-shu-

dila~noor said...

shu..dulu mase zahra sk tgk cermin,siap ade org kate "tak takut ke nnt anak jatuh sungai"(ko kaitkan cite mcm anjing dgn bayang2)LOL..manela aku nak cr sungai kt cni..

Anonymous said...

hahhaahaha..
(dila, susah aku nk berenti gelak nih)... kelaka sungguh!

teringat pulak pasal laki aku citer..dulu2 mak dia cakap kalau makan atas katil nanti harimau datang.
-shu-