Wednesday, 23 April 2014

Doa Isteri Solehah Untuk Suami

Doa ini, satu ketika dulu pernah dapat view yang tinggi jugakla bagi blogger amatur seperti diriku ini..

Di kesekian kali...up semula doa ini...sebagai penguat jiwaku..
Kerana kamu, suamiku...adalah separuh nyawaku..kerana aku yakin petunjukNya hasil istikharahku 7 tahun yang lalu..


Moga Allah merahmati perkahwinan kita..

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
Kau ampunilah dosa ku yg telah ku perbuat
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yg tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal
Kau kurniakanlah aku dengan sifat
keredhaan
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan

Ya Allah
Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu diArash
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya suami ku ini adalah suami yg akan membimbing tanganku dititianMu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya
Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya
Sekiranya suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu
Peliharalah tingkah laku serta kata- kataku dari menyakiti perasaannya
Sekiranya suami ku ini jodoh yang dirahmati olehMu
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya

Tetapi Ya Allah
Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang
Kau tunjukkanlan aku jalan yg terbaik untuk aku harungi segala dugaanMu
Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu
Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya
Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan
Kurnia kanlah aku kekuatanMu untuk aku memperbetulkan keadaanya
Sekiranya suami ku menyintai kesesatan
Kau pandulah aku untuk menarik dirinya
keluar dari terus terlena

Ya Allah
Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku Kau juga yang Maha
Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku
Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai isteri
Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhiratMu
Sekiranya aku engkar dan derhaka Berikanlah aku petunjuk kearah rahmatMu

Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa RahmatMu
Ya Allah
Kuatkan hati dan semangatku
Tabahk an aku menghadapi segala
cubaanMuJadikanlah aku isteri yang disenangi
suami
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu
Bimbinglah aku menjadi isteri Solehah
Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaanMu
Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yg kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniamu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu
Kerana pendek akal ku mengharungi ujian Mu

Ya Allah Ya Tuhanku…
Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati
Isteri yang dikasihi
Isteri yang solehah
Isteri yang sentiasa dihati

Amin, amin Ya Rabbal Allamin..

semoga kita sama-sama dapat mengamalkannya..

8 comments:

kucingorengemok said...

ada ye perkataan bidadara?

YOI said...

taman bidara - nama taman aku duk kat kulim. bidadara - penghuni taman aku yang masih dara.boleh gitu?hahahaha....

dila~noor said...

KOG~ntah ekk.tak dpt dipastikan..kite agak2 jerla..hihih

YOI~kerek sehh!!!

Aida said...

panjang sungguh doa utk sang suami kan .. agaknya doa utk sang suami kepada isteri, mcm ni gak ke ??

dila~noor said...

kak aida~tula kak aida..ade tak agaknye ekk..nak carikan sogan lak..

ibuamani said...

mcm penah baca doa sang isteri buat suaminya ni...
adakah spt yg ku baca td?...
yer kot...hehehe...
mmg kecil dunia ni kan...

dila~noor said...

pzah~buat2 tak phm lak..hehe.yerla tu,yg baik ambik buat pedoman..hihih

azezul said...

huh! mmg panjang...doa makan lagi pendek...

ape2 pun time kasih ler sebab doakan aku...